Fokusområde 2 – Tillförlitliga och säkra system och processer

Rätt patient ska få rätt vård, på rätt plats och i rätt tid. Med tillförlitliga och säkra system, processer och rutiner kan förutsättningar skapas för hälso- och sjukvårdspersonalen att arbeta säkert, effektivt och enligt bästa tillgängliga kunskap.

Fokusområde 2 syftar till att

  • möta förändringarna i hälso- och sjukvården genom att utveckla ändamålsenliga processer med fokus på patientens väg genom vården
  • skapa en säker, sammanhållen, tillgänglig och jämlik vård
  • stärka patientsäkerheten genom att minska oönskade variationer.

Huvudmän som har tillförlitliga och säkra system och processer når dit bland annat genom att säkerställa att vårdgivarna

  • uppfyller kraven om ledningssystem i hälso- och sjukvården och bedriver ett systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete i alla delar av vården
  • kontinuerligt utvecklar, anpassar och tillämpar system, processer och rutiner som underlättar att göra rätt och gör det svårt att göra fel
  • involverar patienter och närstående i planering och utformning av processer
  • verkar för en god tillgänglighet och kontinuitet
  • är organiserade för samverkan och en sammanhållen vård
  • anpassar och använder erfarenhets- och evidensbaserade metoder och verktyg för att identifiera och hantera situationer som kan hota patientsäkerheten
  • inför respektive fasar ut metoder, utrustning och rutiner på ett säkert sätt
  • i sin egenkontroll följer tillförlitlighet i processer och system, och följsamhet till regelverk, riktlinjer och rutiner.

Nationella åtgärder för att möjliggöra och underlätta huvudmännens arbete

  • Bidra till utveckling av säkra vård- och arbetsprocesser genom till exempel standardiserade vårdförlopp, nationella riktlinjer och vägledningar.
  • Medverka i utveckling och implementering av kunskapsstöd och vägledningar, med fokus på säkerhetskritiska processer samt utfasning av inaktuella kunskapsstöd, riktlinjer och rutiner.
  • Stödja insatser för att identifiera, utvärdera, vidareutveckla och sprida kunskap om metoder, verktyg och arbetssätt för säker vård.
  • Stödja ett strukturerat införande av behovsbaserat och ändamålsenligt digitalt stöd och välfärdsteknik.

Exempel på berörda aktörer

E-hälsomyndigheten, Folkhälsomyndigheten, Inspektionen för vård och omsorg, Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, Läkemedelsverket, Nationell samverkansgrupp för patientsäkerhet, Socialstyrelsen, Strålsäkerhetsmyndigheten, Sveriges Kommuner och Regioner.

Senast uppdaterad:
Publiceringsdatum: