Bemötande
Det kan till exempel vara att hälso- och sjukvårdspersonalen inte uppfattar patientens eller de närståendes oro och därmed missar en risksituation. Det kan också vara att personalen inte får en klar bild av patientens symtom och sjukdom och därför genomför åtgärder som inte är adekvata.
Brister i bemötandet kan även leda till att
- patienten inte följer ordinationer och behandlingsrekommendationer
- patienten inte återkommer trots att hens tillstånd kräver det
- patienten eller personalen inte uppfattar väsentlig information.
Utbildningar om bemötande
Socialstyrelsen har tagit fram utbildningsmaterialet Bemötande i vården. Materialet består av filmer med tillhörande diskussions- och reflektionsmaterial om bemötande. Det är tänkt att användas på arbetsplatser för att stödja hälso- och sjukvården att arbeta systematiskt med bemötande för att bland annat undvika patientsäkerhetsrisker.
Utbildningar om bemötande hos Socialstyrelsen
Ett flexibelt utbildningsmaterial för bättre möten
Hur kan vi bli bättre på att se, höra och möta varandra? Socialstyrelsen har tagit fram ett utbildningsmaterial, Det vi inte ser, som riktar sig till dig som arbetar i hälso- och sjukvården. Det kan användas både enskilt och i grupp. Materialet bygger på verkliga berättelser från möten i hälso- och sjukvården.
Det innehåller bland annat
- filmer
- rollspel
- VR-film
- reflektioner
- gruppdiskussioner
- kommunikationsnycklar
- konkreta verktyg
- stöd till ledare.
Utbildningsmaterialet Det vi inte ser hos Socialstyrelsen
Bemötande mellan hälso- och sjukvårdspersonalen
Hälso- och sjukvårdspersonalen är beroende av varandra och det är viktigt att behandla varandra respektfullt. Nedsättande, förödmjukande eller aggressivt beteende kan leda till att den medvetna närvaron i arbetssituationen minskar. Det kan också leda till att teammedlemmar inte kommunicerar information, bedömningar och risker. Det kan i sin tur leda till allvarliga misstag eller beslut som fattas på ofullständiga grunder.
Mer information
Lyssna på vår podd Bra bemötande – mer än en trivselfråga
Vad är ett gott bemötande i hälso- och sjukvården och hur kan bemötandet bidra till att utveckla en mer jämlik hälsa, vård och omsorg? Lyssna på Socialstyrelsens podd Bra bemötande – mer än en trivselfråga.
Podden På djupet – avsnitt 27 om bra bemötande – mer än en trivselfråga