Bemötande
Det kan till exempel vara att hälso- och sjukvårdspersonalen inte uppfattar patientens eller de närståendes oro och därmed missar en risksituation. Det kan också vara att personalen inte får en klar bild av patientens symtom och sjukdom och därför genomför åtgärder som inte är adekvata.
Brister i bemötandet kan även leda till att
- patienten inte följer ordinationer och behandlingsrekommendationer
- patienten inte återkommer trots att hens tillstånd kräver det
- patienten eller personalen inte uppfattar väsentlig information.
Utbildningar om bemötande hos Socialstyrelsen
Bemötande i vården
Utbildningsmaterialet Bemötande i vården består av filmer med tillhörande reflektionsmaterial om bemötande. Det är tänkt att användas på arbetsplatser för att stödja hälso- och sjukvården att arbeta systematiskt med bemötande för att bland annat undvika patientsäkerhetsrisker.
Bemötande i vården – Socialstyrelsen
Det vi inte ser – om bemötande av personer med psykisk ohälsa i hälso- och sjukvården
Webbutbildningen Det vi inte ser – om bemötande av personer med psykisk ohälsa i hälso- och sjukvården riktar sig till dig som arbetar i hälso- och sjukvården. Den ger konkreta verktyg och möjlighet att reflektera över hur bemötandet kan påverka mötet med patienten. Innehållet bygger på verkliga berättelser från möten i hälso- och sjukvården.
Utbildningen kan göras både enskilt och i grupp. Det innehåller bland annat filmer, case, reflektionsfrågor och en verktygslåda md material som går att ladda ner och skriva ut.
Webbutbildningen Det vi inte ser – Socialstyrelsen
Rasism och bemötande i vården
Utbildningsmaterialet Rasism och bemötande i vården består av en webbutbildning, ett dialogmaterial och ett handledarmaterial. Det riktar sig till personal i hälso- och sjukvården. Materialet kan användas både enskilt och i grupp och kan anpassas på det sätt som passar verksamheten bäst.
Rasism och bemötande i vården – Socialstyrelsen
Utbildningarna på Socialstyrelsens utbildningsportal är kostnadsfria och öppna för alla. Allt du behöver göra är att skapa ett användarkonto på Socialstyrelsens utbildningsportal.
Bemötande mellan hälso- och sjukvårdspersonalen
Hälso- och sjukvårdspersonalen är beroende av varandra och det är viktigt att behandla varandra respektfullt. Nedsättande, förödmjukande eller aggressivt beteende kan leda till att den medvetna närvaron i arbetssituationen minskar. Det kan också leda till att teammedlemmar inte kommunicerar information, bedömningar och risker. Det kan i sin tur leda till allvarliga misstag eller beslut som fattas på ofullständiga grunder.
Läs mer på sidan Ledarskap, team och individ
Lyssna på vår podd Bra bemötande – mer än en trivselfråga
Vad är ett gott bemötande i hälso- och sjukvården och hur kan bemötandet bidra till att utveckla en mer jämlik hälsa, vård och omsorg? Lyssna på Socialstyrelsens podd Bra bemötande – mer än en trivselfråga.
Podden På djupet – avsnitt 27 om bra bemötande – mer än en trivselfråga