Arbetsmiljö
Arbetsmiljö kan påverkas av olika saker. Det kan till exempel handla om den fysiska, den sociala eller den organisatoriska arbetsmiljön. Det kan också handla om etiska värdekonflikter och etisk stress. De olika delarna hänger ihop och kan påverka varandra.
Patientsäkerhets- respektive arbetsmiljöområdet regleras av olika lagstiftning. Men det finns likheter, främst inom områdena
- riskbedömningar
- åtgärder
- handlingsplaner
- utredningar och anmälningar
- årliga uppföljningar.
Att arbeta integrerat med arbetsmiljö och patientsäkerhet kan förstärka effekten av arbetet. Det kan också bidra till en helhetssyn och delaktighet.
Vägledningen Patientsäkerhet och arbetsmiljö – SKR
Arbetsmiljöns betydelse är central för patientsäkerheten
Hälso- och sjukvårdspersonalen behöver förutsättningar för att kunna utföra ett gott arbete med hög arbetsmotivation. Personalen behöver också ha möjlighet till reflektion i det dagliga arbetet. Stress, arbetsbelastning samt bristande återhämtning och schemaläggning är exempel på faktorer som påverkar möjligheten att utföra arbetet på ett säkert sätt.
I Handbok i återhämtning finns stöd för att hitta strategier för återhämtning och kunskap om sambandet mellan sömn, stress och trötthet. Handboken riktar sig till alla som arbetar i hälso- och sjukvården.
Handbok i återhämtning – Sunt arbetsliv
Utmattning kan leda till risker för patientsäkerheten
Stress och utmattning försämrar förmågan att lösa problem och hålla parallella arbetsuppgifter i arbetsminnet.
Utmattning kan vara både fysisk och kognitiv:
- Fysisk utmattning kan uppstå under långa arbetspass. Det kan också uppstå under nattarbete eftersom kroppen då tvingas vara aktiv när man i normala fall sover djupt.
- Kognitiv utmattning kan uppstå när många arbetsuppgifter och spridd information ska hanteras samtidigt. Riskfyllda situationer kan också skapas om kommunikationen mellan teammedlemmar inte fungerar som den ska.
Distraktioner eller störningar är riskfaktorer som kan leda till att viktiga steg i en arbetsprocess tappas bort. Det kan till exempel hända om någon ställer en fråga just när en sjuksköterska programmerar en sprutpump för administration av ett läkemedel eller om en överrapportering avbryts av ett telefonsamtal.
Etisk stress och etiska värdekonflikter
Att ges tillräckliga resurser att göra ett bra jobb och känna sig nöjd med kvaliteten på sitt arbete, är viktiga faktorer för att hålla sig frisk på sin arbetsplats i ett längre perspektiv. Situationer där en individ önskar agera på ett sätt som hen anser är riktigt och bäst för patienten, men hindras, kan leda till så kallad moralisk eller etisk stress. Det kan påverka hälsan och individers vilja att stanna kvar i yrket.
Hälsofrämjande arbetsmiljö genom ledning och styrning
Risk- och friskfaktorer bland hälso- och sjukvårdspersonal hänger ihop med hur organisationen styr och leder verksamheten. Möjligheten att hantera och eliminera risker i arbetsmiljön, samt att skapa förutsättningar för en hälsofrämjande arbetsmiljö, finns på den organisatoriska nivån.
Hos Myndigheten för arbetsmiljökunskap finns en kunskapssammanställning som ett stöd i arbetsmiljöarbete med att praktiskt förebygga ohälsa och främja välbefinnande i hälso- och sjukvårdsverksamheter.
Den fysiska arbetsmiljön är central
Att arbeta i påfrestande arbetsställningar, med tunga arbetsuppgifter eller i lokaler som inte är optimalt anpassade kan leda till arbetssjukdomar orsakade av belastning. Det kan till exempel handla om dåliga synförhållanden vid en arbetsuppgift, när en patient behöver hjälp att förflytta sig eller ett litet rum där ett hjälpmedel inte får plats.
Personförflyttningar är ett riskfyllt moment i hälso- och sjukvården och omsorgen. Personförflyttningar kan leda till olika typer av skador både hos medarbetare, patienter och vårdtagare.
Hos Myndigheten för arbetsmiljökunskap finns guiden Säkra personförflyttningar – En forskningsbaserad guide för bättre arbetsmiljö. Guiden riktar sig till chefer, medarbetare och skyddsombud på arbetsplatser inom hälso- och sjukvård. Den riktar sig också till ambulanssjukvård, tandvård samt omsorg i offentlig och privat regi inklusive hemsjukvård, hemtjänst och personlig assistans.
Guiden beskriver hur arbetsgivare och medarbetare tillsammans kan arbeta för att personförflyttningar ska ske på ett säkert sätt. Guiden tar upp bakgrund och viktiga förutsättningar för säkra personförflyttningar. Tyngdpunkten ligger på det praktiska arbetet genom en arbetsprocess i fem steg, som enkelt kan integreras i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Läs mer hos Myndigheten för arbetsmiljökunskap där du också kan ta del av annat stödmaterial.
Säkra personförflyttningar – Myndigheten för arbetsmiljökunskap