När en patient har synpunkter eller klagomål
Patienten kan kontakta verksamheten direkt
Patienten kan kontakta den verksamhet det gäller, för att hen ska få ett svar snarast och för att vårdgivaren ska kunna utveckla och förbättra vården. Kontakten kan tas direkt med hälso- och sjukvårdpersonalen eller verksamhetschefen. Vissa vårdgivare har patientvägledare som kan ta emot frågor och synpunkter och ge vägledning.
Särskilt om klagomål
Om en patient eller en närstående har klagomål eller synpunkter på hälso- och sjukvården är det i första hand vårdgivaren som ska ta emot och bemöta klagomålet. Det är verksamheten som bäst kan förklara vad som har hänt och vidta åtgärder för att det som hänt inte ska inträffa igen.
En patient som inte kan eller vill vända sig till vårdgivaren direkt har alltid möjlighet att kontakta patientnämnden för att få hjälp och stöd vid klagomål. Ett klagomål från en patient kan alltså även komma från patientnämnden.
När en patient eller närstående har lämnat ett klagomål bör verksamheten senast en arbetsdag efter det att patienten framfört klagomålet bekräfta att de har tagit emot det och svara på det inom fyra veckor.
Det går att vända sig till andra aktörer också
En patient kan också vända sig till andra aktörer med synpunkter, klagomål eller begäran om ersättning. Utredningarna sker dock utifrån olika lagstiftning eller bestämmelser och de har inte alltid samma syfte och mål.
Informationsmaterial till vårdgivare och patient – Löf
Om du inte är nöjd med vården – 1177
Patientnämnderna ska hjälpa patienten
Patientnämndernas huvudsakliga uppgift är att på ett lämpligt sätt hjälpa patienter att föra fram klagomål till vårdgivare. Patientnämnderna ska också utifrån synpunkter och klagomål stödja och hjälpa enskilda patienter och deras närstående och bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården. Detta görs bland annat genom att främja kontakterna mellan patienten och hälso- och sjukvårdspersonalen. Det görs också genom att tillhandahålla eller hjälpa patienten att få den information hen behöver för att kunna ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården.
Patientnämnderna ska rapportera iakttagelser och avvikelser som är av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter för att eventuella brister ska kunna åtgärdas. Genom att årligen analysera de klagomål och synpunkter som har kommit in, uppmärksammar nämnderna regionen eller kommunen på riskområden och hinder för utveckling av hälso- och sjukvården.
I varje region och kommun ska det finnas en eller flera patientnämnder med uppgift att stödja och hjälpa patienter. Kontaktuppgifter finns på 1177 vårdguiden samt på kommunens eller regionens webbplats och i telefonkatalogen.
Läs mer på sidan Patientnämnder
Anmäla klagomål till IVO
Patienten eller en närstående kan efter att ha kontaktat vårdgivaren eller patientnämnden anmäla till IVO. IVO har skyldighet att utreda händelser som har inneburit att patienten i samband med hälso- och sjukvård har fått en bestående och inte ringa skada eller sjukdom, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit.
IVO ska även utreda klagomål som gäller tvångsvård och isolering enligt smittskyddslagen och händelser i samband med hälso- och sjukvård som allvarligt och på ett negativt sätt har påverkat eller hotat patientens självbestämmande, integritet eller rättsliga ställning.
För att IVO ska kunna utreda ett klagomål behöver klagomålet som regel lämnas in inom två år från det att händelsen inträffat.
IVO utövar tillsyn över hälso- och sjukvården och dess personal.
IVO:s upplysningstjänst svarar på frågor
IVO har en upplysningstjänst som besvarar frågor om att anmäla klagomål. Upplysningstjänsten kan även svara på frågor som rör lagstiftning och regler vid vårdskador och patientsäkerhet.
Läs mer om IVO på sidan Nationella myndigheter
Lämna ett formellt klagomål enligt patientsäkerhetslagen – IVO
Få ekonomisk ersättning för patientskada
Den som fått en skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård kan ha rätt till ekonomisk ersättning via Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, som prövar saken när patienten har gjort en anmälan. Alla Sveriges regioner är försäkrade hos Löf.
Löf arbetar bland annat för ökad patientsäkerhet i Sverige.
Läs mer om Löf på sidan Organisationer på nationell nivå
Läs mer om Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag hos Löf
Privat vård och privat tandvård ingår inte i den allmänna patientförsäkringen hos Löf
Privat vård och privat tandvård omfattas inte av regionernas patientförsäkring. Då måste patienten kontakta det försäkringsbolag som det privata sjukhuset, den privata tandläkarmottagningen eller det privata äldreboendet har tecknat patientförsäkring i. Om det gäller kommunal hälso- och sjukvård behöver patienten kontakta sin kommun. När det gäller vård hos en privattandläkare kan patienten kontakta Privattandvårdsupplysningen och Förtroendenämnden.
Alla vårdgivare måste ha en patientförsäkring
Alla som bedriver hälso- och sjukvård och tandvård måste ha en patientförsäkring. Det gäller även de privata vårdgivarna. Om en vårdgivare ändå saknar patientförsäkring kan patienten vända sig till Patientförsäkringsföreningen med sitt krav på ersättning för en skada.
Få ekonomisk ersättning för skada orsakad av läkemedel
Om skadan beror på läkemedel kan patienten göra en anmälan till läkemedelsförsäkringen som prövar om hen har rätt till ekonomisk ersättning.
Anmäla oönskad händelse med medicinteknisk produkt
Patienter eller privatpersoner som råkar ut för oönskade händelser vid användning av medicintekniska produkter kan anmäla det till Läkemedelsverket via en e-tjänst.
Anmäla oönskad händelse med medicinteknisk produkt – Läkemedelsverket
Om den medicintekniska produkten har förskrivits via hälso- och sjukvården är det i första hand den som har förskrivit produkten som ska anmäla händelsen. Hälso- och sjukvården är skyldig att anmäla negativa händelser och tillbud med medicintekniska produkter. Läs mer om vad som gäller för hälso- och sjukvården på sidan Hälso- och sjukvårdens ansvar.