Vårdgivaren har ett omfattande ansvar när det gäller vårdskador och händelser som hade kunnat leda till en vårdskada. I ansvaret ingår bland annat att
Vårdgivaren är skyldig att ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet. Synpunkterna kan till exempel komma från personal eller andra vårdgivare. Vårdgivaren ska även ta emot klagomål och synpunkter på den egna verksamheten från patienter och deras närstående.
Utredningarna ingår i ett systematiskt kvalitetsarbete och syftet är att tidigt identifiera mönster eller trender som pekar på brister i verksamhetens kvalitet och säkerhet så att dessa brister kan åtgärdas.
Läs mer om kvalitetsarbete och utredningar på sidorna
Vårdgivaren är skyldig att ta emot och hantera klagomål mot och synpunkter på den egna verksamheten från patienter och närstående. När en patient har lämnat ett klagomål ska vårdgivaren snarast besvara det.
Klagomål ska besvaras på ett lämpligt sätt med hänsyn till klagomålets art och den enskildes förmåga att tillgodogöra sig information. Den som klagar ska få en förklaring till det som hänt och, när det behövs, en beskrivning av vilka åtgärder som vårdgivaren tänker vidta för att en liknande händelse inte ska inträffa igen.
Läs mer om klagomålshanteringssystemet hos Socialstyrelsen
Vårdgivaren ska utreda händelser som har medfört en vårdskada eller hade kunnat göra det.
Syftet med utredningen är att
Definitionen av vårdskada i patientsäkerhetslagen (2010:659) innebär att det krävs ett orsakssamband mellan den givna vården (eller den vård som inte gavs) och lidandet, skadan, sjukdomen eller dödsfallet. Vårdgivaren måste alltså först bilda sig en uppfattning om vad som har hänt. Om vårdgivaren bedömer att det gäller en vårdskada eller en risk för vårdskada ska händelsen utredas.
Vårdgivaren ska anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till IVO enligt lex Maria. Anmälan ska göras snarast efter det att händelsen har inträffat, och utredningen ska lämnas in i samband med anmälan eller snarast därefter. Patienten ska få möjlighet att i anslutning till anmälan beskriva sin upplevelse av händelsen kring den allvarliga vårdskadan.
IVO ska se till att vårdgivaren har utrett händelsen i tillräcklig omfattning och att vårdgivaren har genomfört de åtgärder som krävs för att uppnå hög patientsäkerhet.
Läs mer om utredningar på sidan Utreda en händelse
Anmäl vårdskada – lex Maria hos IVO
Om någon har drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av annan allvarlig skada än en vårdskada till följd av säkerhetsbrister i verksamheten ska det snarast anmälas till IVO om det har skett
Dessa vårdgivare och enheter har en utredningsskyldighet, motsvarande den vid vårdskador, för sådana händelser och personalen har samma rapporteringsskyldighet som vid vårdskador eller händelser med risk för vårdskador.
Anmäl brist i säkerheten hos IVO
Vårdgivaren ska också se till att personalen har kompetens för sina arbetsuppgifter och utför sina uppgifter på rätt sätt. Om det finns skälig anledning att befara att en person kan utgöra en fara för patientsäkerheten ska vårdgivaren snarast anmäla det till IVO. Förutsättningen är att personen har legitimation för ett yrke inom hälso- och sjukvården och är eller har varit verksam hos vårdgivaren.
Anmäl legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal hos IVO
När en vårdskada har inträffat ska vårdgivaren snarast förklara för patienten att hen har drabbats av en vårdskada. Vårdgivaren ska också informera om
Om patienten inte själv kan ta del av informationen ska vårdgivaren informera de närstående i stället. Det gäller också om patienten begär det.
Om en händelse som har medfört en allvarlig vårdskada har anmälts till IVO ska vårdgivaren informera patienten om det, om inte bestämmelserna om sekretess eller tystnadsplikt hindrar det.
Läs mer om utredningar på sidan Utreda en händelse
Handboken Din skyldighet att informera och göra patienten delaktig hos Socialstyrelsen (pdf)
Om man inte är nöjd med vården hos 1177
Vid skada i vården, information till dig som patient hos SKR
En negativ händelse eller ett tillbud med en medicinteknisk produkt ska anmälas till tillverkaren och till Läkemedelsverket. En negativ händelse eller ett tillbud med en egentillverkad medicinteknisk produkt ska anmälas till IVO.
Hur hanteringen av en negativ händelse ska ske framgår av Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2008:1) om användningen av medicintekniska produkter i hälso- och sjukvården.
Rapportera negativa händelser med medicintekniska produkter hos Läkemedelsverket
Om en medicinteknisk produkt har använts på ett sätt som lett till en händelse som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada ska vårdgivaren anmäla det till IVO.
Läkemedelsbiverkningar ska snarast rapporteras till Läkemedelsverket. Oftast är det hälso- och sjukvårdspersonalen som rapporterar sådant, men den som bedriver verksamhet inom hälso- och sjukvården har ansvaret för att det sker. Det räcker med en misstanke om läkemedelsbiverkning och den behöver inte vara utredd eller bekräftad.
Reglerna gäller också naturläkemedel, vissa utvärtes läkemedel och veterinära läkemedel.
Rapportera biverkningar hos Läkemedelsverket
Om en händelse har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig oavsiktlig bestrålning av en patient, personal eller allmänhet ska händelsen anmälas till Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM.
Hälso- och sjukvårdspersonalen anmäler det inträffade enligt de interna rutinerna för avvikelsehantering. Om händelsen har betydelse ur strålskyddssynpunkt ska vårdgivare, tillika tillståndshavaren, anmäla det inträffade till SSM.
Upplysningar om händelser och förhållanden i verksamheten som har betydelse för strålskyddssynpunkt ska snarast lämnas till SSM. Om det finns misstanke om att en dosgräns har överskridits ska det omgående rapporteras till SSM. En händelse som inträffar vid en medicinsk exponering och som innebär att till exempel patienten har drabbats eller kunde ha drabbats av en allvarlig skada ska också rapporteras till SSM.
Rapportera oplanerad händelse inom vården hos Strålsäkerhetsmyndigheten