Vad är patientsäkerhet?
Att vården är säker är en grundsten i allt kvalitetsarbete i hälso- och sjukvården. En säker vård där förekomsten av vårdskador är låg, handlar ytterst om att skapa en god vård.
En god vård kännetecknas av att den
- är av god kvalitet med en god hygienisk standard
- tillgodoser patientens behov av trygghet, kontinuitet och säkerhet
- bygger på respekt för patientens självbestämmande och integritet
- främjar goda kontakter mellan patienten och hälso- och sjukvårdspersonalen
- är lätt tillgänglig.
Några grundläggande förutsättningar för en säker vård, och därmed en hög patientsäkerhet, är
- en engagerad ledning och tydlig styrning av hälso- och sjukvården på alla nivåer
- att det finns tillräckligt med personal som har adekvat kompetens och goda förutsättningar att utföra sitt arbete
- att vården så långt som möjligt utformas och genomförs i samråd med patienten och att hen ges möjlighet att vara delaktig i patientsäkerhetsarbetet
- att det finns en god säkerhetskultur där vårdskador förhindras bland annat genom ett aktivt riskförebyggande arbete.
Definition av patientsäkerhet
Patientsäkerhet definieras som "skydd mot vårdskada" i patientsäkerhetslagen (2010:659). Patientsäkerhet handlar alltså om att patienter inte ska skadas i samband med hälso- och sjukvårdande åtgärder. Patienten ska heller inte komma till skada på grund av att vården inte genomför de åtgärder som behövs med hänsyn till patientens tillstånd.
Definition av vårdskada
I patientsäkerhetslagen står att en vårdskada är "lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården".
Mer om vårdskador
Lyssna på Socialstyrelsens podd om vårdskador och patientsäkerhet
Hur säker är vården och hur kan antalet patienter som drabbas av vårdskador varje år minska? Lyssna på Socialstyrelsens podd om vårdskador och patientsäkerhet.
Om vårdskador och patientsäkerhet – Podden På djupet avsnitt 3