Definitionen av patientsäkerhet och vårdskada

Patientsäkerhet handlar om att patienter inte ska skadas i samband med hälso- och sjukvårdande åtgärder, eller på grund av att vården inte vidtar de åtgärder som behövs med hänsyn till patientens tillstånd.

Patientsäkerhet

Patientsäkerhet definieras som "skydd mot vårdskada" i patientsäkerhetslagen. Patientsäkerhet handlar alltså om att patienter inte ska skadas i samband med hälso- och sjukvårdande åtgärder, eller på grund av att vården inte vidtar de åtgärder som är motiverade med hänsyn till patientens tillstånd.

Patientsäkerhet är en grundläggande kvalitetsdimension i vården och är nära förknippat med god vård som bland annat innebär att vården särskilt ska 

  • vara av god kvalitet
  • vara lätt tillgänglig
  • bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet
  • tillgodose patientens behov av kontinuitet och säkerhet i vården.

Vårdskada

I patientsäkerhetslagen står att en vårdskada är "lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas som adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården". En vårdskada kan uppstå på grund av den vård och behandling som patienten fått men också av att patienten inte har fått den vård som behövs.

För att en skada ska bedömas som en vårdskada måste patienten ha

  • utsatts för ett lidande
  • drabbats av en kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom
  • avlidit.

Lidande kan till exempel uppstå när en skada eller sjukdom inte upptäcks och patienten på grund av det inte får vård i rätt tid. Någon ny skada eller sjukdom uppstår kanske inte. Men om den uteblivna vården leder till att patienten exempelvis lider av smärtor eller andra fysiska symtom under onödigt lång tid, har patienten drabbats av ett fysiskt lidande. Lidandet får inte vara helt obetydligt för att det ska anses vara en vårdskada.

Patienten ska ha haft kontakt med hälso- och sjukvården

Patienten måste även ha haft någon kontakt med hälso- och sjukvården. Det behöver inte vara ett fysiskt möte utan ett telefonsamtal räcker. Någon utredning eller behandling behöver alltså inte ha påbörjats. 

Skadan ska ha kunnat undvikas

Dessutom måste lidandet, skadan, sjukdomen eller dödsfallet ha kunnat undvikas om hälso- och sjukvården hade vidtagit adekvata åtgärder. Med adekvata åtgärder menas de insatser som en patient behöver och som ligger inom ramen för till exempel vetenskap och beprövad erfarenhet, evidens eller krav i lagar och föreskrifter.

Exempel på adekvat åtgärd

Om en patient söker vård för smärta i ett ben och utredningen leder fram till att patienten har en elakartad tumör, för vilken den evidensbaserade behandlingen är amputation av benet och en sådan genomförs framgångsrikt, har patienten inte drabbats av en vårdskada, trots att konsekvensen för patienten blir en livslång funktionsnedsättning på grund av amputationen. Adekvata åtgärder vidtogs nämligen vid kontakten med hälso- och sjukvården.

Exempel på icke adekvat åtgärd

Om ingreppet i exemplet ovan däremot görs på fel sida, det vill säga en icke adekvat åtgärd vidtas genom att fel ben amputeras, har patienten drabbats av en (allvarlig) vårdskada dels i form av att ett "friskt" ben tagits bort, dels i form av att rätt behandling fördröjts och därmed kan ha försämrat patientens prognos att överleva sin cancersjukdom.

Bedömningen av om en åtgärd var adekvat eller inte, kan i efterhand vara svår att göra.

Ofta behövs en viss utredning för att kunna bedöma om patienten har drabbats av en vårdskada.

En patient kan skadas trots att vården har satt in lämpliga åtgärder. En sådan skada kallas för icke undvikbar skada på patient och är inte en vårdskada i patientsäkerhetslagens mening.

Exempel på en vårdskada som inte behöver vara uppenbar och lätt att upptäcka

En vårdskada på grund av exempelvis felaktig läkemedelsanvändning kan av både patient och personal uppfattas som ett nytt sjukdomssymtom, i stället för en vårdskada orsakad av det olämpliga läkemedlet, och därmed leda till ytterligare behandling i stället för en omprövning av den behandling som orsakade det nya symtomet.

I vissa fall kan ett läkemedel ordineras i full vetskap om att det medför biverkningar, men i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. En skada orsakad av ett läkemedel anses inte som en vårdskada om förskrivningen av läkemedlet kan anses som en adekvat åtgärd att vidta mot exempelvis en viss sjukdom.

Vårdgivaren ska anmäla en händelse som har eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård och omsorg, IVO

En vårdskada räknas som allvarlig om den

  • är bestående och inte ringa 
  • eller har lett till att patienten avlidit eller fått ett väsentligt ökat vårdbehov.

Vårdgivaren ska anmäla allvarliga vårdskador till IVO och därför är det viktigt att skilja mellan vårdskador och allvarliga vårdskador.